ЕЗИКЪТ НА МРЕЖАТА
(Откъс от моя курс по Интернет маркетинг "Как да започнем печеливш бизнес в Интернет")
Най- важният елемент на Интернет маркетинга е несъмнено добрият, печелившият текст на комерсиалния уеб сайт. Защото текстът продава, а не графиките, картинките, дизайнът. Точно затова създадох сайта си www.Pisaneto.com.
Не забравяйте: колкото и да оптимизирате вашия сайт, нямате ли добър текст, няма да имате финансови постъпления от него. Има МНОГО сайтове на челни позиции в Google, които не носят НИКАКВИ ПЕЧАЛБИ на собствениците си!
Успешното създаване на текста зависи най- вече от три фундаментални фактора: ориентация, информация и действие.
Ориентация: Заглавия
Първото нещо, което очакват да научат посетителите, когато влязат в един сайт, е следното: къде съм? Те искат да знаят освен това : къде и как да отида оттук нататък? Ето защо един от най-важните елементи при писането за Мрежата е да се даде представа на потребителите къде са и как да навигират в сайта.
Заглавията и подзаглавията могат да помогнат много в това отношение. Те би трябвало да съдържат името на вашия сайт и заглавията на отделните страници. Подзаглавията пък накъсват текста и го правят по- лесен за четене. В най- добрия случай заглавието на сайта ви трябва да казва за какво се отнася той. „Пари от Интернет. Истината за бизнеса онлайн.” е заглавието на моя сайт
Посетителят на сайта веднага разбира за какво иде реч.
Влезте в останалите ми комерсиални сайтове и огледайте внимателно заглавията:
Ориентация: Навигация
ЧИТАТЕЛИТЕ ИСКАТ да се ориентират в сайта с възможно най-малко усилия. Ако всяка страница има постоянна и ясна навигация, те ще бъдат доволни. Бъдете внимателни, когато избирате какви средства за навигация ще използвате, защото посетителите ви не са на едни и също ниво.
Навигацията на моите комерсиални сайтове е опростена до краен предел. На Марк Аврелий принадлежат думите: „В основата на всичко трябва да залегне простотата.” Едно основно правило на Интернет маркетинга пък гласи: „Принудиш ли посетителя на твоя сайт да кликне 3 (три) пъти с мишката, сделка няма да има, защото той ще предпочете да напусне сайта.”
Информация: За какво изобщо е вашата страница
КАКВОТО И ДА КАЗВАТЕ на читателите си, същността на вашата страница е информацията, която тя съдържа. Може да е автобиография, списък с цените на продуктите, които продавате, информация за целите на фирмата ви или дългата статия.
Действие: След като сте информирани, какво да правите по-нататък?
Трудно е да отговориш на отпечатан във вестник или книга текст, въпреки че факсовете и електронната поща правят по-лесна връзката с автора. В Интернет това е толкова лесно, колкото кликването с мишката, а тези които пишат за Мрежата трябва винаги да искат и да очакват отговор.
Можете да постигнете това по много различни начини. Най- простият способ е този: просто оставете е-mail адреса си на страницата. Като вместо @ изписвате с латиница at. Така ще се предпазите от ненужен и излишен спам. Ако продавате някакви продукти чрез сайта си, оставете бланка за поръчка.
Изненадващо е, но някои автори в Мрежата не предоставят такава възможност, или пък я правят по-труднодостъпна отколкото би трябвало да бъде. Но умният текстописец в Интернет помни, че единствената цел на добрия сайт е да предостави полезна информация, до която посетителят се добира бързо и лесно.
Комуникацията е двупосочна
Комуникацията е двупосочен процес, в който участниците непрекъснато обменят послания. Точно това означава "интер" в "интеарктивност". Подобни модели се наричат "конструктивни", защото участниците създават допълнителен смисъл, чрез обмена на мненията си.
Ако вашият сайт е нещо като пушка, насочена срещу пасивните, смълчани читатели, вие не разбирате докрай смисъла на Мрежата. Няма значение какво има в сайта ви, то ще е безполезно, докато читателите не го забележат, не схванат вашите мисли и не действат с вашата информация (при положение, че чрез информацията си им давате възможност да действат).
Вашите читатели, не вие, ще решат какво всъщност означава вашия сайт и каква е неговата стойност. На свой ред вие трябва да отговорите на това, което ви казват те и по този начин да влезете в комуникация с тях. Вслушвайте се в техните препоръки към вас. Аз лично се вслушвам и в най- злонамерените критики. Само така вашият сайт ще бъде наистина интерактивен, а оттам и далеч, далеч по- атрактивен.
АПОСТОЛ АПОСТОЛОВ